fredag 16 januari 2009

den amerikanska flickan - nej tack.

har kämpat med boken den amerikanska flickan sedan i oktober. oktober!
språket i boken är katastrof, och författaren verkar ha slagit knut på sin egen tunga då hon skrivit den.
storyn i sig är bra, men hur den berättas är inte bra.

alls.
man stapplar på orden, måste läsa om meningar och vissa saker känns/är irrelevanta till storyn.
känns som författaren (författarinnan) gjort sitt alldeles yttersta för att skriva så avancerat och "tjusigt" som bara är möjligt.
men jag tycker boken förlorar så otroligt mycket genom all komplicerad skrivelse.
men jag är en sån som vägrar ge upp.
har jag börjat läsa en bok ska jag fanimig ta mig igenom den.
brukar i vanliga fall läsa en bok i månaden, denna bok har jag slösat tre månader på.
och när jag äntligen, äntligen är på sista sidan, läst sista meningen, som inte alls känns som en upplösning eller ett slut, står det efter sista raden: fortsättning följer...
och på nästa sida står: den amerikanska flickan är första delen i en tvådelad berättelse.
wtf!
får man göra så??!

skriva detta på sista sidan, och inte ens varna om detta på baksidan eller nån annan stans? att detta är nummet ett i en tvådelad berättelse???!
här har jag kämpat, läst om och verkligen gjort mitt yttersta för att försöka förstå allting.
förgäves.
nästa del sägs visserligen vara fristående, men handlar lik förbenat om samma människor som första.
jag kommer aldrig i hela världen sätta mig och läsa del nummer två : slutet på glitterscen.
aldrig.
vissa delar i boken var absolut läsvärda och väldigt bra, men långt ifrån allt.
så ni som inte än läst den amerikanska flickan, läs den inte.
det är absolut inte värt mödan!

0 kommentarer: